ما
یک عذرخواهی به خودمان بدهکاریم
برای تمام وقتهایی
که میدانستیم قدرمان را نمیدانند،
اما باز محبت کردیم
میدانستیم حرفمان را نمیفهمند
اما باز گفتیم
میدانستیم حقیقت را نمیگویند
اما باز وانمود کردیم که باور میکنیم
تا خجالت نکشند
ما به خودمان یک عذرخواهی بدهکاریم
برای تمام وقت هایی که سکوت کردیم
مبادا آدمِ رو به رو، دلش چون ما بشکند!️
2.2
عاشقانه غمگین حقیقت
但有些人对我们来说却变得陌生了,以至于我们无法相信,我们曾经和他们一起度过了日日夜夜.
ولی بعضیا یجوری واسمون غریبه شدن که آدم نمیتونه باور کنه یه زمانی شب و روزامون با همینا میگذشت.️
2.2
غمگین جدایی روابط انسانی تغییر روابط بیگانگی روانشناسی تجربه غریبه شدن کسی که زمانی روز و شبهایمان را با...
بیگانگی در روابط انسانی: چرا نزدیکترینها غریبه میشوند؟:
تجربه غریبه شدن کسی که زمانی روز و شبهایمان را با او گذراندهایم، از عمیقترین چالشهای روانشناختی در روابط انسانی است. این حس، یادآور ماهیت سیال و متغیر ارتباطات است که در آن، نزدیکی دیروز میتواند به بیگانگی امروز تبدیل شود.
راهکار:
پذیرش تغییر در روابط، حتی اگر دشوار باشد، کلید آرامش درونی است. درک کنید که رشد فردی گاهی مسیرها را جدا میکند و این بخشی طبیعی از زندگی است تا بتوانید از تجربیات گذشته بیاموزید.
من به اندازه آهنگ:
همه ی من از شایع
دوست دارم❤️✨️
تو به اندازه ی آهنگ:
نیلوفر آبی از پیشرو
زیبایی💫🌙
اما به قول مهیار:
قبولش کردم، دیگه مال من نیستی
ولی دلم... خب اون هنوز قبول نکرده💔❤️🔥️
2.2
عاشقانه غمگین دل شکسته عاشقانه آهنگ های غمگین عاشقانه دوست داشتن بدون تعلق قبول نکردن جدایی ...
دل هنوز قبول نکرده جدایی رو:
شـده بـاران بزنـد قلب تو دیوانه شـود؟
همـهی خاطـرهها نزد تو بیگانه شـود؟
شده از دسـت کسی یکدفـعه دلگـیر شـوی؟
او در آغـوش کسـی باشد و تو پـیر شـوی؟!🙂🌊️
2.3
عاشقانه غمگین عشق یک طرفه دلتنگی
ﮔﺎهگاهی ﮐﻪ ﺩﻟﻢ میگیرد
به خودم میگویم...
"در دیاری که پر از دیوار است
ﺑﻪ ﮐﺠﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺭﻓﺖ؟!
ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﯿﻮﺳﺖ؟!
ﺑﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻝ ﺑﺴﺖ؟!"
#سهراب_سپهری
حِرمان️
2.4
غمگین تنهایی خسته زندگی ادبی
این نیز بگذرد
شاید کمی تلخ تر ، شاید با تلخی و سکوتی بیشتر !
با حرف هایی ناگفته تر ..
اما حواست به حرفهایم باشد
شاید این بار من هم با "این نیز بگذرد" بگذرم ..️
2.1
غمگین فلسفی این نیز بگذرد حرفهای ناگفته گذر زمان تلخی سکوت آیا میدانستی ریشهٔ «این نیز بگذرد» به افسانهای ا...
این نیز بگذرد اما با حرفهای ناگفته:
آیا میدانستی ریشهٔ «این نیز بگذرد» به افسانهای از عطار نیشابوری برمیگردد؟ یک پادشاه از خردمندان خواست جملهای بنویسند که در شادی تلخ و در غم شیرین باشد. آن جمله روی انگشتری حک شد: «این نیز بگذرد.» جالب اینجاست که تحقیقات نوروساینس نشان میدهد مغز ما در برابر تغییرات ناگهانی، دوپامین کمتری ترشح میکند – یعنی حتی بدترین لحظات هم به مرور بیرنگ میشوند. سوال: آیا گذشتن از تلخی، همیشه به معنای فراموشی است یا فقط عادت کردن به نبود؟
راهکار:
این متن یک بازنویسی ظریف از همان جملهٔ معروف است؛ میتوان آن را از زاویهٔ روانشناسی «ناهماهنگی شناختی» هم دید: وقتی باور میکنیم «این هم میگذرد» اما هنوز دردی مانده، ذهن ما میان امید و واقعیت گیر میکند. شاید راهحل در «پذیرشِ ناتمامی» باشد: گاهی گذشتن از چیزی، نیاز به نگفتنِ همه حرفها هم دارد.
*من قاتل نیستم *
پارت دوزادهم:
مادر نشست. یا شاید فرو ریخت. دستش را روی دهانش گذاشت، صدایی از گلویش بیرون نیامد، فقط شانههایش میلرزیدند. او از آن مادرهایی نبود که بتواند بلندی گریه کند؛ غمش در سکوت میسوخت. با هر نفس، انگار چیزی را در خودش دفن میکرد. پدر اما مثل همیشه، غم را به خشم تبدیل کرد️
2.3
غمگین روانشناسی تبدیل غم به خشم غم سکوت مادر واکنش به غم در خانواده سکوت در مصیبت تحقیقات نشان میدهد سرکوب غم (مثل مادر) با افزایش ...
غم سکوت مادر و خشم پدر:
تحقیقات نشان میدهد سرکوب غم (مثل مادر) با افزایش کورتیزول و التهاب مزمن همراه است، در حالی که برونریزی خشم (مثل پدر) فشار خون را لحظهای بالا میبرد اما از انباشت تنش جلوگیری میکند. جالب این که هر دو واکنش ریشه در نوروبیولوژی بقا دارند: سکوت برای جلوگیری از جلب شکارچی، خشم برای دفاع از قلمرو. آیا در فرهنگ ما هنوز هم «گریه نکن» گفتن به مردان و «آرام باش» گفتن به زنان رایج است؟
راهکار:
در متن، دو واکنش کاملاً متفاوت به غم نشان داده شده: فروپاشی ساکت مادر و انفجار خشمگین پدر. اگر این داستان الهامبخش نوشته شماست، میتوانید لایهی عمیقتری به آن بدهید: مثلاً نشان دهید این دو واکنش در طول زمان چه تأثیری بر رابطهی آنها یا فرزندشان میگذارد. یا از منظر روانشناسی توضیح دهید که چرا برخی غم را در خود میریزند و برخی به خشم تبدیلش میکنند.
اونجا که شاملو میگه:
ﺑﺘﺮﺱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﺮﺩ
ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻟﺶ ﺭﺍ ﺷﮑﺴﺘﯽ ...
ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺣﺮﻑ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺟﺎﯼ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﺯﺩ ،
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺏ ﮔﻮﺵ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺏﺗﺮ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯿﻤﺎﻧﺪ .️
2.5
غمگین مذهبی زندگی نامردی خدا
یه وقتایی حس میکنم
بیشتر از سنمون دیديم
بیشتر از عمرمون شکستيم
بیشتر از اون که باید ، فکر کرديم
حرص خورديم، تلاش كرديم، ساختيم
زود بزرگ شديم
و خیلی زود داريم پیر میشيم...️
2.3
غمگین خسته
سالعجیبوترسناکیبود...
خداروشکرمیکنمکهتمومشد
چونمطمعننیستمچقددیگهمیتونستمدوومبیارم
سالخیلیمزخرفیبود
امیدوارمسالهایدیگهاینجورینباشه
امیدوارمنسلهایآیندههمچینسالهاییروتجربهنکنن
امابازمانسانیمو...
زادهامید..
مجبوریمامیدداشتهباشیم
بهآینده...
بهشرایطمون...
دوستتوندارم💘
عیدتونمبارک...🛐️
2.0
عاشقانه غمگین حقیقت خسته دلتنگی
جـــــاویــــــدنـــــامــــــان💔:)
پارسا معدنچیان. مبین قنبری. رها بهبولیپور. علی نوری. حسام علمی. متین قربانی. پوریا باقری. محسن اربابی.شروین باقریان. متین خسروی. محمد سلطانی فر. محسن نمازی. احمد عشیری. احسان گلمکانی. مائده مرادی کیا. محمدرضا حسینی. مانی صفرپور. سپهر ابراهیمی. سارا عباسپور. سپهر شکری. مهدی حسینی. حجتالله فیروزی. سینا حقشناس. محمدرضا ناییجی. یزدان افروغ.امین طولابی.امیرسالارقاسمی .دیانابهادر️
2.1
غمگین مناسبتی یادبود درگذشتگان دلتنگی برای عزیزان فهرست اسامی جاودان نامان آیا میدانستید که نامها در حافظه ما مثل نشانکهای...
فهرست جاودان نامان: یاد عزیزان از دست رفته:
آیا میدانستید که نامها در حافظه ما مثل نشانکهای عصبی عمل میکنند؟ تحقیقات نشان داده دیدن یا شنیدن نام کسی که از دست دادهایم، همان نواحی مغز را فعال میکند که هنگام حضور فیزیکی او فعال میشد. این پدیده «اثر نام آشنا» نام دارد. چه احساسی در شما ایجاد میشود وقتی نام یکی از این افراد را میخوانید؟
راهکار:
هر کدام از این نامها داستانی دارد. اگر خاطره یا عکسی از هر یک دارید، میتوانید زیر این پست به اشتراک بگذارید تا یادشان زنده بماند.
در کربلا بی طرفان بی شرفانند..
دو جبه بیشتر وجود نداره
جبهه ای که هدفش بیمارستان و مدرسه هستش
جبهه ای که هدفش پایگاه های نظامیه
حالا انتخاب با شماست
️
1.6
غمگین امام حسین
سالها گذشت تافهمیدم هرنوشیدنی نوش جان آدم نمیشه
هرچای کیسه ای چای دم کشیده نمیشه
وهرشیرقهوه شیرینی مثل حس خوب نوشیدن یک فنجان قهوه تلخ نمیشه
سالها گذشت تافهمیدم هرکس که سلاممون کرد رفیق نمیشه.
هردست تکان دادنی و هرلبخندی معنایش دوست داشتن نیست.
دلنوشته!.
️
2.3
غمگین فلسفی شناخت دوست واقعی تفاوت ظاهر و باطن گذر زمان و تجربه تلخ کامی در دوستی مغز انسان به طور طبیعی تمایل به 'تعمیمدهی' دارد؛ ...
سالها گذشت تا فهمیدم: هر لبخندی نشانه دوستی نیست:
مغز انسان به طور طبیعی تمایل به 'تعمیمدهی' دارد؛ از یک تجربه، قانون کلی میسازد. این مکانیسم بقا در گذشته مفید بود، اما در روابط امروز باعث میشود هر لبخندی را نشانه صمیمیت بدانیم. پژوهشهای عصبشناختی نشان میدهد که تشخیص چهرههای صادق از دروغین نیاز به تمرین و خطا دارد. آیا تا به حال دقت کردهاید که چرا بعضی از دوستان قدیمی هنوز همان لبخند اولیه را دارند؟
راهکار:
این آگاهی تلخ، دروازهای است برای روابط عمیقتر. حالا میتوانی با دقت بیشتری نشانههای راستین را از نمایشی تشخیص دهی: به رفتار در سختیها نگاه کن، نه در خوشیها.
کی گفته آدما فقط یکبار میمیرن؟
یک شبایی هست که تا خرخره مردن رو حس میکنی،
تک تک سلولات میمیرن، اما صبحش یه لبخند میزنی و هیچکس هیچوقت نمیفهمه که شبش چند بار مردی...️
2.5
عاشقانه غمگین خسته دلتنگی
•خواب امام شهید ایت الله خامنه ای:
حجت الاسلام سید مهدی خضری امام جمعه موقت قزوین خوابی را که امام شهیدمان آیت الله خامنه ای چند هفته پیش در بیت نقل کرده بودند ، بازگو کردند:
آقا فرموده بودند ، خواب دیدم در همین حسینه امام خمینی ره مشغول نماز جماعت هستیم و من هم در صف نماز هستم
یهو متوجه شدم که اگر من در حال نماز جماعت هستم چرا ماموم هستم و امام نیستم؟ امام کسیت؟
دیدم امام جماعت، حضرت حجه بن الحسن علیه السلام هست.. ️
2.2
غمگین مذهبی حقیقت خسته
خودم را چنان در تنهایی وحشتناکی میدیدم، که به فکر خودکشی افتادم. چیزی که جلویم را گرفت، این بود که هیچکس مطلقاً هیچکس از مرگم متاثر نخواهد شد و در مرگ خیلی تنهاتر از زندگی خواهم بود.
-ژان پل سارتر(تهوع)
#تیکه_کتاب️
2.2
غمگین فلسفی حقیقت زندگی ادبی
🏴 ای اهل ولا در این عزا گریه کنید
با عرش نشینان خدا گریه کنید
چون گریه کننده ای ندارد به بقیع
ده سال برایش به منا گریه کنید
#شهادت_امام_باقر علیه السلام️
2.0
مذهبی غمگین شهادت امام باقر بقیع گریه بر امام منا آیا میدانستید قبرستان بقیع تنها جایی در جهان است ...
مرثیه شهادت امام باقر(ع) و ندای گریه در بقیع:
آیا میدانستید قبرستان بقیع تنها جایی در جهان است که چهار امام معصوم (امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام) را در خود جای داده و از سال ۱۳۰۴ به دست وهابیون تخریب شد؟ این تخریب نمادین، گریه بر مظلومیت را به یک کنش تاریخی تبدیل کرده است.
راهکار:
این اشعار یادآور اهمیت سوگواری در فرهنگ شیعه است؛ میتوانید با پژوهش در تاریخ دفن ائمه بقیع، عمق مصیبت را بهتر درک کنید.
شرح سوختن درون آب
شرح حل شدن درون خواب
شرخ یخ زدن در آفتاب
شرح کیف کردن از عذاب
شرح شرحه شرحه بودن است
آنچه بر بشر گذشته است
#رهبر_شهید
#غم_بزرگ️
2.3
غمگین مذهبی دلتنگی دوستت دارم
دیگهِقَلــ♡ــبمقَهرکَرد،بااونیکهِتَنهاگُذاشتهِِِِدَستاے،سَردَمـ؛
اَشکـچِشـماموُُکوُُرکَـرد،نَتوُنِستَمبِبینَمبعدِتـهَرکَساوُمَد...
چِرّّاهَمیشهِمَنـباختهِِِِروُحَم؟️
2.5
عاشقانه غمگین حقیقت خسته
میپرسه: حالت چطوره؟
میگم: خاکستری؛ فقط بعضی وقتها تیرهتر میشه و گاهی اوقات، روشنتر.
من نه اونقدر حالم بده، که از ادامه دادن دست بکشم؛ نه اونقدر دلم خوشه که به آینه لبخند بزنم.
نمیدونم، شاید معنای زندگی همینه.️
2.7
فلسفی غمگین احساس خاکستری معنای زندگی بیحالی حالت نه خوب نه بد ...
حالت خاکستری و معنای زندگی:
واقعا اون روزایی که میگفتیم کاش روزای خوب ماکان برگرده
اطلا فکر نمیکردیم اینطوری بشه و هیچ خبری ازشون نداشته باشیم
الا بجز اینکه باید نگران حال رهامیر باشیم باید نگار حال نوازنده ها فنا وخانواده های عزیزشون باشیم هیچ خبری از گروه نداشته باشیم 😔
داغ حدیثه🖤 ی قشنگمون به اندازه ی کافی گروه و خوانواده رو ناراحت کرده بود و روحیه ی رهامیر خوب نبود که بعدش داغ حمید 🖤 عزیز رفیق رهامیر به دلمون نشست واقعا دیگه نمیکشیم ️
2.5
غمگین داغ حدیثه حال رهامیر خبری از گروه ماکان مرگ حمید ...
غم و داغ برای گروه ماکان و اعضایش:
وقتیداشتمیرفتخداحافظینکردم
نهاینکهنخواما..نه,فقطنتونستم
نتونستمباورکنمکهقرارهیهتیکهازوجودمترکمکنهوبره
ادعاکردمرفتنِشواسممهمنیست
ولیوقتیرفتیهنوریتوقلبمواسهیهمیشهخاموششد
یهبرقیتوچشاممواسههمیشهخاموششد
ذوقمواسههمیشهکورشد
واینوخوبمیدونمکهیهتیکهازوجودم
قرارههمیشهدلتنگِشبمونه”)️
1.5
عاشقانه غمگین حقیقت دلتنگی
مثلا زنگ بزنن به زندگیم بگن؛جنازه ی عشقت کنار خیابونه:)🖤
مثلا بگن؛ وقتی پیدا کردیم این نامه تو دستش بود:)🖤
مثلا مامانم داد بزنه؛ بکشید کنار این خودشه به خواب زده:)🖤
مثلا وقتی خاکم میکنن مامانم جنازمو سفت بغل میگیره:)🖤
مثلا خواهرم با خودش بگه؛ آبجیم میخواست عروس بشه:)🖤
مثلا مامان بزرگم بگه؛ پیر نشد بچم:)🖤
مثلا جای خرما شیرینی بخش کنن:)🖤
مثلا مامانم نزاره کسی گریه کنه؛ بگه هیس دخترم بیدار میشه ها:)🖤️
2.1
غمگین عاشقانه احساسات بعد از خیانت اندوه عمیق عاشقانه پس از جدایی چه اتفاقی میافتد تصور مرگ بعد از شکست عشقی ...
تصورات تلخ پس از شکست عشقی:
*من قاتل نیستم *
پارت بیست و چهار:
: «اگه یه ذره بیشتر حواست بود...» یا «نفس از دست رفت، تو هنوز اینجایی؟» و همین یک جمله کافی بود که فیروزه تمام شب را بیدار بماند. مینا بیشتر از همه بلد بود زخم را با بیاعتنایی نشان دهد. او شاید از روی خشم نمیزد، از روی خستگی میزد. از روی این حس که زندگیِ خودش باید سرِ جای خودش بماند️
2.3
غمگین روانشناسی بیاعتنایی عاطفی زخم خاموش خستگی از زندگی رفتار غیرمستقیم آیا میدانید در روانشناسی به این نوع آسیب، «ترومای...
زخم بیاعتنایی؛ وقتی سکوت از فریاد بلندتر است:
آیا میدانید در روانشناسی به این نوع آسیب، «ترومای خیانت پنهان» میگویند؟ خیانت فقط در رابطه جنسی نیست؛ نادیده گرفتن عمدی نیازهای عاطفی هم نوعی خیانت است. تحقیقات نشان داده که بیاعتنایی مزمن، همان مسیرهای عصبی استرس را مثل خشونت فیزیکی فعال میکند. سکوت مینا تیغی است که از روی خستگی میزند. آیا جامعه ما زخمهای خاموش را جدی میگیرد؟
راهکار:
این وضعیت یادآور الگوی رفتاری «دیوار سنگی» (stonewalling) در روانشناسی است. اگر این داستان در واقعیت تکرار میشود، شاید یک قدم مفید این باشد که فرد آسیبدیده (فیروزه) از «منگویی» استفاده کند: «وقتی بیتوجهی میکنی، احساس میکنم نادیده گرفته میشوم.» این کار گفتوگو را از اتهام به اشتراک احساس میبرد.
چه روزهای کثیفی! خورشید هر روز در چرک و خون طلوع میکند و در لجن مرداب غروب میکند. صبحها دلم نمیخواهد بیدار شوم و شبها نمیتوانم درست بخوابم. روزم در دلمشغولی و شبم در خواب و بیدار میگذرد...️
1.7
غمگین فلسفی حقیقت خسته زندگی
یادته گفته بودی پیشت میمونم؟!
یادته میگفتی میام باهم فرار کنیم؟!
یادته میخواستی منو ببری پیش خودت؟!
یادته ناراحت بودم کاری میکردی بخندم؟!
یادته حالم بد بود نازمو میکشیدی؟!
یادته بهم میگفتی کوچولو ، خوشگله؟!
یادته چه کارایی میکردی که حسودی کنم؟!
یادته فشاریم میکردی بعد میخندیدی؟!
یادته هربار صدات میزدم میگفتی جان؟!
یادته؟!
اگه یادته پس کجایی تو :)️
2.4
غمگین حقیقت
🔸امام زمان علیهالسّلام عزیزی است که در بین ما هست ولی ما نمیشناسیمش.😔💔
📌معنای غیبت، غیبت معرفتی است.
«بنفسی انت من مغیب لم یخل منا»
این «مغیب» به معنای این است که ما او را میبینیم در بین ما هست ولی او را نمیشناسیم🥀
🍃استاد آیت الله سید حسن ابطحی🍃️
2.1
غمگین مذهبی حقیقت آرامش دلتنگی
چال سازین،هایلا سازین،من دارخیپ آغلامیشام
سویله بیر گوزلرینی ، چایدا باخیپ آغلامیشام
یانمیشام هر گجه لر، یاده دوشوپ یاتمامیشام
شمعنین همدم اولوپ،گوزلر آخیپ آغلامیشام️
2.3
غمگین شعر گریه در شب یاد عشق دلتنگی شمع و اشک ...
گریه در یاد عشق از دست رفته: