مرده متحرک صبحگاهی: چرا هر روز دوباره میمیریم و زنده میشیم؟:
حتماً شنیدی که آدمها روزی ۳ بار میمیرن و دوباره زنده میشن؟ نه، شوخی نیست. توی خواب عمیق (NREM) مغز فعالیت خودش رو تا حد مرگ مغزی کم میکنه. همین کاهش شدید متابولیسم سلولیه که باعث میشه صبحها حس کنی از نو به دنیا اومدی. جالبه که بعضی از جانوران، مثل خرس در زمستان، هفتهها توی همین حالت «مرگ موقت» میمونن. سؤال: آیا این چرخهٔ مرگ و تولد روزانه میتونه یادآور «بازآفرینی لحظهای» در فلسفهٔ مولانا باشه؟
راهکار:
این حس دقیقاً با پدیدهٔ علمی «اینرسی خواب» (Sleep Inertia) همخوانی داره. مغز بعد از بیدار شدن تا ۳۰ دقیقه هنوز در حالت نیمهخوابه. یه راهکار ساده: ۱۰ دقیقه نور طبیعی یا یه دوش آب ولرم میتونه انتقال از «مرگ شبانه» به «زندگی روزانه» رو نرمتر کنه.