خندوندن کسی که تازه گریه کرده؛ زیباترین کارما:
آیا میدانستی خنده بعد از گریه واکنشی به نام «آرامش پس از طوفان» دارد؟ وقتی گریه میکنیم، سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال میشود و بعد خنده با فعال کردن عصب واگ، همان مسیر را تقویت میکند. این چرخه باعث ترشح دوپامین و سروتونین میشود. به عبارت علمی، تو داری یک «بازنشانی عصبی» به کسی هدیه میدهی. چه لحظهای از این شیرینتر؟
راهکار:
از نظر علمی، خندیدن بعد از گریه باعث ترشح اندورفین و کاهش کورتیزول (هورمون استرس) میشود. یک راه عملی: اگر کسی تازه گریه کرده، اول با آرامش کنارش باش و بعد یک شوخی بیآزار یا یادآوری خاطرهای خندهدار امتحان کن.