احساس بیارزشی و تنهایی در یک بیت:
آیا میدانستید مغز انسان برای بقا طراحی شده و احساس بیارزشی در واقع یک مکانیسم دفاعی تکاملی است؟ تحقیقات نشان میدهد که ما معمولاً اهمیت خود را در چشم دیگران دستکم میگیریم؛ پدیدهای به نام 'اثر کانونی' که باعث میشود فکر کنیم همه به ما توجه دارند، در حالی که هرکس غرق در افکار خودش است. پس شاید هیچکس دلتنگ نیست چون همه سرگرم دلتنگ بودن برای کس دیگریاند.
راهکار:
این حس که کسی دلتنگ ما نیست، ریشه در ادراک ما از دیگران دارد. تحقیقات روانشناسی نشان میدهد انسانها تمایل دارند توجه دیگران را دستکم بگیرند. یک راهکار خلاقانه: یک دفترچه از کارهای کوچک روزانهات بنویس که برای خودت ارزشمند هستند؛ این کار کمک میکند اهمیت خودت را حتی بدون تأیید دیگران ببینی.