چرا مردم فقط بعد از مرگ قدر آدم را میدانند؟:
به پدیدهای به نام «اثر تقدیرپس از مرگ» خوردهایم: در روانشناسی، این سوگیری باعث میشود ما تأثیرگذاری فرد را تا زمان از دست دادنش دستکم بگیریم. جالبتر اینکه حتی در فرهنگهای باستانی مثل مصر، فرعونها معابد خود را پس از مرگ میساختند چون میدانستند زندهها خوب قدر نمیبینند. سؤال: آیا این یک نقص انسانی است یا مکانیزم بقای ناخودآگاه؟
راهکار:
این بیت به یک تلخی روانشناختی اشاره دارد: «سوگیری تقدیر پس از مرگ». تحقیقات نشان میدهد که فقدان ناگهانی باعث میشود مغز ما تأثیر فرد را بیشتر از قبل برآورد کند. نکته قابل تأمل: شاید مخاطب اصلی این جمله خودت هستی – آیا منتظر مرگ دیگران میمانی تا قدرشان را بدانی؟