چرا آدمها تغییر میکنند؟ از فرشته تا شیطان:
آیا میدانستی در آزمایش «زندان استنفورد»، دانشجویان عادی ظرف ۶ روز به نگهبانان سادیست تبدیل شدند؟ روانشناسان میگویند قدرت موقعیت میتواند هر کسی را از «فرشته» به «شیطان» بدل کند، حتی بدون آگاهی خود فرد. این تغییر تدریجی و نامحسوس است، نه یک شبه. سوال برای شما: به نظرتان مرز بین «تغییر طبیعی» و «خیانت به خود» کجاست؟
راهکار:
این جمله تلنگری است به پدیده «تغییر اخلاقی» (Moral Transformation). در روانشناسی، «نظریه شکست اخلاقی» (Moral Disengagement) توضیح میدهد که چطور افراد خوب میتوانند به تدریج رفتارهای نادرست را توجیه کنند. اگر به دنبال درک عمیقتری هستی، کتاب «پشت پرده شر» از فیلیپ زیمباردو را بخوان.