اگر کسی برای نگه داشتنت نمیجنگد، خودت هم نجنگ:
یکی از شگفتانگیزترین پدیدههای روانشناسی، «اثر کمبود» (Scarcity) است: هرچه دستیابی به چیزی سختتر باشد، ارزش آن در نظر ما بیشتر میشود. اما نکتهی مغایر اینجاست که وقتی شما برای نگه داشتن کسی بیش از حد میجنگید، «دسترسی آسان» ایجاد میکنید و ارزش تان در چشم او کاهش مییابد. در واقع، جنگیدن بیش از حد، ارزش شما را کم میکند نه زیاد. جالب این که در روابط متقابل، «عدم تلاش» گاهی قدرتمندترین پیام است.
راهکار:
این جمله یک اصل مهم رو یادآوری میکنه: تحقیقات روانشناسی نشون میده که الگوهای دلبستگی ناایمن باعث میشه افراد در روابط یکطرفه بمونن، در حالی که دلبستگی ایمن نیازمند تلاش متقابله. برای خروج از این چرخه، بهتره به جای تمرکز روی «جنگیدن»، روی «انتخاب آگاهانه» و «مرزهای سالم» تمرکز کنی.