دلتنگی برای کسی که دل نمیدهد:
آیا میدانستی که مغز انسان در مواجهه با عشق نافرجام، همان مسیرهای دوپامینی را فعال میکند که در اعتیاد به مواد مخدر دیده میشود؟ یعنی «تعقیب» کردن کسی که دستنیافتنی است، دوپامین بیشتری نسبت به رسیدن واقعی آزاد میکند. اینجاست که «دل مشتاق» نه فقط عاشق، که معتادِ یک سراب است. سوال تلخ: آیا ما عاشقِ خودِ فقدانیم؟
راهکار:
این بیت، پارادوکس دلسپردن به کسی را نشان میدهد که خودش دل نمیدهد. شاید بتوان آن را بازتاب «نظریه ناهماهنگی شناختی» دید: هر چه بیشتر طرد شویم، بیشتر وابسته میشویم. اگر دنبال تغییر هستی، سعی کن نگاهت را از «چرا او؟» به «چه چیزی در این احساس برایم ارزشمند است؟» معطوف کنی.