پذیرش تلخ عشق یکطرفه و رها کردن:
در روانشناسی به این پدیده «سوگیری سرمایهگذاری از دست رفته» (Sunk Cost Fallacy) میگویند: ما حاضر نیستیم رابطهای را رها کنیم چون زمان و احساس زیادی برایش گذاشتهایم، حتی اگر آیندهای نداشته باشد. مغز ما عشق را با «پاداش» و «وابستگی» اشتباه میگیرد – دوپامین (لذت پیگیری) با اکسی توسین (دلبستگی عمیق) فرق دارد. جالب اینجاست که تحقیقات نشان داده پذیرش «نه» از سوی دیگران، دقیقاً همان مدار عصبی درد فیزیکی را در مغز فعال میکند. سوال: آیا تا به حال شده بعد از رها کردن یک رابطه، حس کردهای که بار سنگینی از دوشت برداشته شده؟
راهکار:
این حس آشناست: وقتی دلت میخواهد کسی باشد اما نیست. شاید وقتش رسیده به این فکر کنی که «آدمها مثل کتاباند؛ بعضیها برای یک فصلاند، نه یک عمر.» به جای تمرکز بر آنچه از دست دادی، به آنچه این رابطه به تو یاد داد نگاه کن: مرزهای خودت، ارزشهایت، و قدرتی که در پذیرش پیدا میکنی.