حسرت زنده ماندن و دیدن چیزهای تلخ | فلسفه ناامیدی:
آیا میدانستید در روانشناسی پدیدهای به نام «خطر اطلاعات» (Information Hazard) وجود دارد؟ یعنی آگاهی از برخی حقایق آنقدر مخرب است که فرد ترجیح میدهد کاش هرگز نمیدانست. این دقیقاً همان چیزی است که شاعر در مصرع دوم میگوید: دیدن خود میتواند از مرگ بدتر باشد. چه تعداد از ما حسرت ناآگاهی از اخبار روز را نخوردهایم؟
راهکار:
این بیت را میتوان به عنوان تصویری از «ترومای ناظر» دید: گاهی دیدن فجایع آنقدر سنگین است که ذهن مرگ را بهعنوان رهایی ترجیح میدهد. اگر پست شما اشاره به رویداد خاصی دارد، خواننده را به تأمل در مرز بین «شاهد بودن» و «قربانی بودن» دعوت کنید.