چرا نوازش بعد از زخم زدن درد را بیشتر میکند؟:
تحقیقات نوروساینس نشون میده وقتی کسی بهمون آسیب میزنه، مغز opioidهای تسکیندهنده رو آزاد نمیکنه مگه بعد از اعتراف به اشتباه. ولی نوازش بدون عذرخواهی واقعی، سیستم دوپامین رو تحریک و انتظار رو بالا میبره، درحالی که درد قبلی هنوز در آمیگدال ثبت شده. نتیجه: سردرگمی عاطفی و تشدید خاطرات تلخ. به نظرتون چرا بعضی آدما این چرخه رو ترک نمیکنن؟
راهکار:
این متن به یک پدیده روانشناختی به نام «ناهماهنگی شناختی» اشاره داره: وقتی کسی به ما آسیب زده، مغز برای حفظ تصویر مثبت از اون فرد، نوازش رو نشونه پشیمونی میبینه، ولی تکرار این چرخه اعتماد رو عمیقتر خرد میکنه. پیشنهاد میکنم درباره «مرزهای سالم» در رابطه مطالعه کنی تا بدونی کی باید بخشید و کی باید فاصله گرفت.