خلوت و آغوش: نیاز دوگانه در عشق:
مغز انسان برای بقا به دو حس متضاد نیاز دارد: «ایمنی» که در آغوش کسی پیدا میشود و «خودمختاری» که در خلوت شکل میگیرد. پژوهشهای عصبشناسی نشان میدهد فعالسازی همزمان مدارهای دلبستگی (اکسیتوسین) و حریم شخصی (دوپامین و کورتیزول) یک الگوی عصبی نادر است که فقط در روابط عمیق رخ میدهد. سوالی که پیش میآید: آیا تجربهی این پارادوکس نشانهی سلامت رابطه است یا تضادی حلنشدنی؟
راهکار:
این جمله یک پارادوکس روانشناختی عمیق را بازتاب میدهد: همزمان به «حریم شخصی» و «صمیمیت مطلق» نیاز داریم. در روابط پایدار، این دو نه متضاد که مکملاند؛ مثل دم و بازدم. شاید این خواسته، نشانهی «دلبستگی ایمن» باشد که در آن فرد میتواند بدون ترس از رها شدن، لحظههایی برای خودش داشته باشد.