ناسپاسی بعد از کمک؛ داستان نان و نانوایی:
ریشه این رفتار در سندرم «ناسپاسی اکتسابی» است: مغز انسان وقتی کمک را بهعنوان تهدیدی برای خودمختاری میبیند، با خصومت جبران میکند. جالب اینجاست که در نوروساینس، وقتی به کسی کمک میکنیم، دوپامین خودمان ترشح میشود، اما کمکگیرنده اغلب کورتیزول (هورمون استرس) بالا میرود. کمک بدون ایجاد وابستگی، هنر ظریفیست. چه طور میتوان کمک کرد بدون اینکه طرف مقابل احساس طلبکاری کند؟
راهکار:
این وضعیت یادآور «پارادوکس نیکوکار» است: گاهی کمک بیش از حد، عزت نفس طرف مقابل را خرد میکند و او برای بازپسگیری حس قدرت، رفتار تلافیجویانه نشان میدهد. شاید اگر کمک را با حفظ کرامت (مثلاً قرض به جای هدیه) انجام میدادید، نتیجه فرق میکرد.