رهایی از باور کنترل دیگران بر زندگی ما:
در روانشناسی، پدیدهای به نام «وابستگی متقابل ناسالم» وجود دارد که در آن یک فرد با القای حس بیکفایتی و وابستگی مطلق، دیگری را در دام رابطه نگه میدارد. جالب اینجاست که تحقیقات نشان میدهند قویترین انگیزه برای ترک چنین روابطی، اغلب نه خشم، بلکه رسیدن به یک «خودپنداره» جدید و مستقل است. آیا تا به حال پس از پایان یک رابطه، متوجه تواناییهای پنهان خود شدهاید؟
راهکار:
این جمله را از زاویهای دیگر ببین: شاید آنها نه از روی عشق، بلکه از روی نیاز به کنترل، این گمان را داشتند. رهایی از این باور، اولین قدم برای ساختن هویتی مستقل است.