وقتی نهایت تلاش برای نابودی رابطه میشود:
در روانشناسی، این پدیده «تخریب از روی دلسوزی» نام دارد. فرد با ترس از دست دادن، چنان در رابطه مداخله و کنترل میکند که فضای خفقان ایجاد شده، خود باعث فرار طرف مقابل میشود. این یک مکانیسم دفاعی معیوب است که عشق را شبیه به اسارت میکند. آیا این رفتار بیشتر از طرف کسی سر میزند که خودش عمیقاً تنهاست؟
راهکار:
این جمله یک پارادوکس روانشناختی را توصیف میکند: گاهی نزدیکترین افراد، با شدیدترین تلاشهایشان برای کنترل یا 'نجات' رابطه، ناخواسته آن را نابود میکنند. این الگو بیشتر شبیه یک تراژدی است تا یک دشمنی ساده.