احساس جا ماندن در اعماق افکار خود:
مغز انسان در حالت نشخوار فکری (Rumination)، فعالتر از حالت عادی کار میکند. جالب اینجاست که مدار عصبی «شبکه پیشفرض» (Default Mode Network) در این مواقع بیشفعال میشود و ما را در چرخهای از فکرهای تکراری گیر میاندازد. تحقیقات نشان داده که این وضعیت با افزایش فعالیت آمیگدال (مرکز ترس) همراه است. اما خبر خوب: مطالعهای در دانشگاه ییل ثابت کرد که فقط ۱۰ دقیقه مراقبه، فعالیت این شبکه را تا ۲۰٪ کاهش میدهد. پس شاید راه خروج، دقیقاً در توقف تلاش برای خروج باشد.
راهکار:
این حس جا ماندن در افکار، گاهی نشانهی خودآگاهی عمیق است. شاید وقتش رسیده که از زاویهی دیگری نگاه کنی: به جای تقلا برای بیرون آمدن، اجازه بده افکار مثل امواج بیایند و بروند. عمق، همیشه زندان نیست؛ گاهی بستر آرامش است.