چرا نباید ارزش خود را پایین بیاوریم؟:
تحقیقات روانشناسی نشان میدهد مغز انسان بهطور ناخودآگاه «سوگیری تأیید» دارد: وقتی خودت را کمارزش بدانی، شواهدی را میبینی که این باور را تقویت کند. اما حقیقت این است که ارزش ذاتی هر فرد، مستقل از تایید دیگران است. پدیدهای به نام «اثر اسپاتلایت» باعث میشود فکر کنیم همه مدام در حال قضاوت ما هستند، در حالی که بیشتر مردم درگیر زندگی خودشانند. بههمین دلیل، پایین آوردن ارزشت فقط به خودت آسیب میزند. سوال: چه عادت روزانهای میتواند این چرخه را بشکند؟
راهکار:
بهجای تلاش برای اثبات ارزشت به دیگران، سه ویژگی مثبت خود را بنویس و هر روز آنها را تکرار کن. این کار به تثبیت خودباوری درونی کمک میکند.