احساس گناه ناخودآگاه و تنبیه خودکار:
فروید میگفت: «احساس گناهای که از ناخودآگاه میجوشد، فرد را به سمت شکستهای عمدی و حتی تصادفهای مرموز سوق میدهد.» جالب است که مغز ما برای کاهش تنش درونی، سناریوی تنبیه را خودش اجرا میکند. آیا تا به حال متوجه شدهاید که بیدلیل خود را خراب کردهاید؟
راهکار:
این پدیده در روانشناسی «نیاز ناخودآگاه به تنبیه» نام دارد و اغلب ریشه در کودکی دارد. برای شکستن این چرخه، فرد باید ابتدا ریشه احساس گناه را در یک دفتر یادداشت کند و سپس با یک روانشناس روی بازسازی باورهای ناهشیار کار کند.