نشانههای کسی که فقط بلد است بدست آورد اما نمیتواند نگه دارد:
تحقیقات نوروساینس نشون میده که مرحله «تعقیب و گریز» دوپامین زیادی ترشح میکنه، ولی نگهداری نیاز به اکسیتوسین و تعهد بلندمدت داره. بعضی افراد معتاد به دوپامین شکار میشن و بعد از گرفتن هدف، بیحوصلگی سراغشون میاد. این الگو در روابط عاطفی هم تکرار میشه: کسی که فقط «عطش بدست آوردن» داره، در واقع به هیجان شروع وابسته است، نه به خود تو. پس سوال اینجاست: آیا تا به حال با چنین رفتاری در اطرافتون مواجه شدین؟
راهکار:
این عبارت در واقع به یک الگوی روانشناختی اشاره دارد: آدمهایی که در فاز تعقیب هیجانزده میشوند، اغلب مهارت نگهداری را ندارند چون انگیزهشان وابسته به تازگی است. اگر در رابطهای چنین فردی را میشناسید، بهتر است مرزهای خود را مشخص کنید و به دنبال کسی باشید که هر دو مرحله را جدی میگیرد.