اگر به جای ترک کردن، درک کردن را یاد بگیریم:
مطالعات عصبشناختی نشان میدهد که وقتی دیگران را درک میکنیم، همان نواحی مغز فعال میشود که هنگام تجربه خودمان. اما نکته جالب: 'درک' با 'همدلی' فرق دارد. همدلی یعنی احساس کردن درد دیگری، درک یعنی فهمیدن منطق آن. تحقیقات نشان داده که درکِ شناختی (cognitive empathy) بیشتر از همدلی عاطفی به حل تعارضات کمک میکند. سوال: آیا میتوان درک را بدون قضاوت آموزش داد؟
راهکار:
برای تمرین درک، میتوانید قبل از قضاوت، سه سوال از خود بپرسید: چه نیازی پشت رفتار طرف مقابل است؟ من چه احساسی دارم؟ چطور میتوانم بدون سرزنش ارتباط برقرار کنم؟