وقتی کسی را آدم میکنی اما هار میشود:
یک پدیدهٔ روانشناختی جالب به اسم «اثر بنفرانکلین» میگه: وقتی برای کسی لطف بزرگی میکنی، احتمالاً اون شخص برای توجیه ذهنی خودش شروع میکنه به کماهمیت جلوه دادن کار تو، یا حتی بدگویی. این مکانیزم دفاعی جلوی احساس بدهکاری رو میگیره. جالبتر این که هرچه لطف بیشتر، احتمال دشمنی بالاتر. سوال: آیا گاهی ناخودآگاه با «آدم کردن» افراد، استقلالشون رو تهدید میکنیم؟
راهکار:
این حس رو خیلیها تجربه میکنن. گاهی آنهایی که بهشون کمک میکنیم، نه از روی بدی، بلکه از سر سردرگمی و فشار درونی واکنش متفاوت نشون میدن. شاید وقتشه بپرسی: چقدر از انتظارات خودمون باعث این شکست خوردن؟