تو تمام دار و ندار منی - حس وابستگی عاشقانه:
در روانشناسی دلبستگی، وقتی میگوییم کسی «همهچیز ماست»، مغز همان دوپامین و اکسیتوسینی آزاد میکند که در اعتیاد به مواد مخدر دیده میشود. این اوج عشق، از نظر تکاملی برای بقای جفتگیری طراحی شده، اما در بلندمدت میتواند به «اعتیاد عاطفی» تبدیل شود. آیا این نوع ابراز عشق، گاهی مرز سالم را زیر پا میگذارد؟
راهکار:
این جمله بیانگر وابستگی عمیق عاطفی است. شاید بتوان از زاویهای دیگر به آن نگاه کرد: آیا این «همهچیز بودن» گاهی باعث میشود طرف مقابل حس کند زیر بار مسئولیت سنگینی است؟ رابطهای که در آن یکی «همه چیز» دیگری باشد، ممکن است تعادل را برهم بزند. میتوان با حفظ این حس شیرین، فضایی برای استقلال هم ایجاد کرد.