لات زندگی کن، بیمدال بمیر | شعری از استقلال و غرور:
آیا میدانستی در روانشناسی به این «انگیزش درونی» میگویند؟ آزمایشهای ادوارد دسی نشان داد کسانی که برای پاداش بیرونی کار میکنند، خلاقیت و پایداری کمتری دارند. «لاتبودن» همان مقاومت در برابر سیستم پاداشهای مصنوعی است. اینجا سوالی مطرح نیست، فقط یک نگاه نو به خودت: مدالها مال دنیای مدرناند، تو از کدام عصر میآیی؟
راهکار:
این بیت یادآور فلسفهٔ «آنتیفراست» است: ارزش واقعی انسان در دوری از جوایز بیرونی است. پیشنهاد میکنم اگر به دنبال عمق بیشتر هستی، یک خط دیگر به این شعر اضافه کنی مثلاً «دل به هیچ سکه و سند خوش نکنم / زندهام تا نشانی از خود نبرم».