چرا تسلیدهندهها گاهی غمگینتر از عزادارانند؟:
پدیدهای به نام «انتقال عاطفی معکوس» در نوروساینس تأیید شده: وقتی کسی را دلداری میدهیم، آینههای عصبی ما استرس او را کپی میکنند، اما از آنجا که حق ابراز غم خود را نداریم، فشار دوچندان میشود. پژوهشها نشان میدهد تسلیدهندگان حرفهای (روانشناسان، پزشکان) به طور متوسط ۳ برابر بیشتر از مراجعان خود دچار علائم افسردگی خاموش میشوند. آیا جامعه ما به اندازهٔ غمخواران، به غمخوران اهمیت میدهد؟
راهکار:
این تجربه ریشه در پدیده «خستگی از همدلی» دارد: مغز هنگام تسلی دادن، همان مدارهای درد را فعال میکند که در فرد غمگین، ولی بدون خروجی عاطفی. برای حفظ تعادل، تسلیدهندهها نیاز به «مرز عاطفی» و تخلیهٔ منظم احساسات خود دارند.