وقتی آینهی ذاتِ خرابِ دیگران میشوی:
در روانشناسی یونگ، این پدیده «سایه» نام دارد: هر بخشی از وجود که فرد سرکوب کرده، در حضور کسی که آن را بازتاب میدهد، به نفرت تبدیل میشود. تو ذات آنها را خراب نمیکنی، ذاتِ انکارشدهشان را بیدار میکنی. مغز در مواجهه با تصویری که با خودانگارهاش ناهماهنگ است، آمیگدالا را فعال کرده و همان واکنش جنگ و گریز را نشان میدهد، با این تفاوت که اکنون جنگ روانی میشود. آیا تا حالا دقت کردی که نفرت، برادر ناخواندهی تحسینِ خاموش است؟
راهکار:
آنها از تو متنفر نیستند، از انعکاسِ بخشهای پنهان خودشان در تو میگریزند. تو فقط آینهای.