پارادوکس تجربه کردن: اشتباه یا حکمت؟:
در فیزیک کوانتوم، مشاهدهی یک ذره حالتش رو تغییر میده (اصل عدم قطعیت). این جمله انگار به همین نکته اشاره داره: وقتی سعی میکنی «تجربه رو تجربه» کنی، خودت رو از درونش بیرون میکشی و دیگه واقعی نیست. آیا ما آدمها هم با همین تلهی ذهنی، لحظههای زندگیمون رو ناخواسته خراب میکنیم؟
راهکار:
شاید منظور این نیست که تجربه کردن خطاست، بلکه اینه که تحلیل و قضاوت در لحظهی تجربه، لذتش رو میگیره. مثل این میمونه که در حال خوردن بستنی، مدام به خودت بگی 'داری میخوری' – دیگه طعمش رو حس نمیکنی.