غرور یا تنهایی؟ تهش همه میرن:
تحقیقات روانشناسی نشان داده که غرور (pride) یک هیجان ثانویه است که اغلب برای پوشاندن شرم یا ترس از طرد شدن فعال میشود. در جوامع قبیلهای، نمایش غرور به معنای ادعای جایگاه اجتماعی بود، اما در عصر دیجیتال، غرورِ افراطی反而 باعث انزوای شبکهای میشود. جالب اینجاست که مغز ما هنگام احساس غرور، همان نواحیای را فعال میکند که در پاسخ به پاداشهای مادی (مثل پول) فعال میشوند. یعنی غرور واقعاً یک دارایی روانی است، اما اگر تبدیل به تنها سرمایهٔ ارتباطیات شود، تهش تنها میمانی. آیا ارزشش را دارد که بهجای ساختن پل، دیوار غرور را بلندتر کنی؟
راهکار:
غرور مثل یک زره دو لبهست: از ضربهها محافظت میکند، اما اجازه نمیدهد کسی واقعاً به تو نزدیک شود. شاید سوال این باشد: آیا میتوانی بدون اینکه خودت را کوچک کنی، زره را کنار بزنی؟