قانون اوج و پایان: چرا ته خط عیب نداره و نقطه سر خط میشه؟:
قانون «اوج-پایان» در روانشناسی میگه ما یه تجربه رو نه بر اساس کل مسیر، بلکه بر اساس شدیدترین لحظه و پایانش قضاوت میکنیم. برای همینه که یه پایان خوب میتونه کل خاطره رو تو ذهنمون بینقص کنه. مغز ما «ته خط» رو مثل یه نقطه عطف طلایی میبینه و خطاهای مسیر رو محو میکنه. شاید راز آرامش بزرگترین روایتهای زندگی هم همینه: تمام شدن، خودش یه جور کماله.
راهکار:
ته خط از این نظر عیب نداره که مثل نقطه پایان یک داستان، دیگه فرصت اشتباه کردن ازش گرفته شده؛ این ما هستیم که با نگاه پسنگر و سوگیری حافظه، اون رو کامل میبینیم. شاید همون 'نقطه سر خط' شدنش نشوندهنده اینه که هر پایان، بوم سفیدی برای بازآفرینی بینقصه.