تناقض دردناک: کسی که اشکم را درآورد:
در روانشناسی، این تناقض را «دوگانگی شناختی» مینامند. وقتی کسی عملی انجام میدهد که با گفتههایش در تضاد است، مغز ما برای کاهش ناراحتی ناشی از این ناهماهنگی، اغلب سعی میکند توجیهی برای رفتار طرف مقابل بیابد. این مکانیسم دفاعی گاهی ما را در چرخهی روابط ناسالم نگه میدارد. آیا تا به حال متوجه این مکانیسم در خود شدهاید؟
راهکار:
این تجربه، نمونهای کلاسیک از «ناهماهنگی شناختی» در روابط است: وقتی حرف و عمل کسی همخوانی ندارد، مغز ما برای درک آن دچار تنش میشود. شاید مفید باشد به جای تمرکز بر این تناقض، به الگوی کلی رفتار طرف مقابل نگاه کنی.