وقتی نفع تموم بشه، همه میرن: واقعیت روابط:
در روانشناسی تکاملی، نظریه «علامتدهی پرهزینه» میگوید روابط اغلب فقط وقتی میمانند که منفعتی متقابل باشد. حتی نوعدوستانهترین رفتارها هم با انتظار بازگشت همراهند. جالب اینجاست که سیستم پاداش مغز هنگام کمک به دیگران فعال میشود، گویی در انتظار بازگشت است. آیا نوعدوستی خالص افسانهای بیش نیست؟
راهکار:
اینکه آدمها با نبود نفع میروند، یک فیلتر طبیعی است: روابطی که فقط بر سود استوارند، ارزش نگهداشتن ندارند. رفتنشان پاکسازی است، نه فقدان.