پایان بد یعنی شروع دوباره؟:
علم روانشناسی میگوید ما تجربیات را بر اساس «اوج و پایان» قضاوت میکنیم (قانون اوج-پایان). یعنی اگر پایانی تلخ داشته باشی، کل خاطره خراب میشود. اما این نقل قول هوشمندانه میگوید «آن پایان نیست» – انگار مغزت را فریب میدهی که پایان موقتی است. جالب است که همین ترفند در درمان افسردگی (تغییر روایت) استفاده میشود. سوال: آیا تا حالا پایانی برات اتفاق افتاده که بعداً فهمیدی شروع بود؟
راهکار:
شاید بهتر باشد به این فکر کنیم که یک پایان بد، در واقع یک «کلیفهَنگ» است؛ داستان هنوز تمام نشده. میتوانی آن را شروع یک فصل جدید ببینی، نه نقطهی پایان.