نزدیکترین فاصله: تراژدی تنهایی در آغوش دیگری:
آیا میدانستی در روانشناسی به این پدیده «نزدیکی خودکار» (Automaton Closeness) میگویند؟ مغز ما وقتی کسی از نظر فیزیکی نزدیک است، بهطور خودکار فرض میکند ارتباط عاطفی هم وجود دارد، اما مدارهای «همدلی» (Empathy) میتوانند کاملاً خاموش باشند. تحقیقات نشان داده که زوجهایی که ساعتها کنار هم مینشینند اما به صفحههایشان خیرهاند، سطح کورتیزول (هورمون استرس) بالاتری دارند تا کسانی که دور از هم ولی در تماس عمیقاند. پس نزدیکی فیزیکی هیچوقت معادل نزدیکی روحی نیست. آیا تا به حال برایت پیش آمده که با کسی در یک اتاق باشی اما احساس کنی که در دو کهکشان متفاوتید؟
راهکار:
این جمله انگار توصیف «نزدیکی فیزیکی با فاصلهٔ روانی» است. شاید بتوانی آن را به موقعیتی تعمیم دهی که آدمها کنار هماند ولی حرفِ دلشان را نمیزنند. اگر بخواهی این حس را ملموستر کنی، یک مثال از زندگی روزمره بیاور؛ مثلاً دو نفری که توی یک ماشیناند اما سکوت کردهاند.