جستجو کنید..موضوع
نوع فیلترفیلتر
بهترزبان
بهترترتیب

نظریه پنجره شکسته

1 پست
متن های نظریه پنجره شکسته / بهترین متن نظریه پنجره شکسته [پیشنهادی]
همه فیلتر
همه زبان
بهترین ترتیب
آدمای بد هیچیشون نمیشه! چون آدمای خوب دلشون نمیاد باهاشون کاری کنن!️
5.0
فلسفی روانشناسی بی عدالتی در جامعه چرا آدمای بد مجازات نمیشن نظریه پنجره شکسته سکوت خوبان
تحقیقات روان‌شناسی نشون داده پدیده‌ای به اسم «اثر ...

چرا آدمای بد مجازات نمی‌شن؟ تحلیل روانشناختی:

تحقیقات روان‌شناسی نشون داده پدیده‌ای به اسم «اثر تماشاگر» (bystander effect) دقیقاً همینه: هرکی فکر می‌کنه یکی دیگه باید جلوی بدی رو بگیره، درنتیجه هیچ‌کس کاری نمی‌کنه. جالب‌تر اینکه در آزمایش «زندان استنفورد»، افراد عادی وقتی بدون نظارت قدرت می‌گرفتن، ظالم می‌شدن. پس بدی نه ذاتی، که وابسته به بستر و فقدان بازدارندگیه. سوال: آیا سکوت خوبان واقعاً «مهربونی» هست یا ترس از درگیری؟

راهکار:

این جمله انگار ناامیدی رو توجیه می‌کنه، اما در واقع انسان‌های خوب با سکوت یا انفعال، ناخواسته به چرخهٔ ظلم دامن می‌زنن. یه دیدگاه تازه: شاید «هیچیشون نشدن» دقیقاً به خاطر همینه که ما کاری نمی‌کنیم. نه اینکه نتونیم، نخواستیم.

مشابه ها