چرا از چشم آدمها میافتیم؟ نشانههای نشناختن دوباره:
مغز انسان برای تشخیص چهرهها از ناحیهای به نام «فیوزیفرم» استفاده میکند. اما وقتی کسی از نظر رفتاری یا اخلاقی دگرگون میشود، همان مدارهای عصبی دیگر او را «آشنا» تشخیص نمیدهند. یعنی «از چشم افتادن» یک حقیقت عصبشناختی است: مغزت دیگر آن شخص را پردازش نمیکند. آیا تا حالا شده کسی را بعد سالها ببینی و حس کنی یک غریبهست؟
راهکار:
این حس آشناست: وقتی کسی آنقدر تغییر میکند که دیگر نسخهٔ قبلیاش را نمیبینی. شاید خودت هم در نگاه دیگران تغییر کرده باشی؛ مرز بین «تغییر» و «از دست دادن هویت» گاهی نازکتر از آن است که فکر میکنی.