جستجو کنید..موضوع
نوع فیلترفیلتر
بهترزبان
بهترترتیب

نشانه های ذات خوب

1 پست
متن های نشانه های ذات خوب / بهترین متن نشانه های ذات خوب [پیشنهادی]
همه فیلتر
همه زبان
بهترین ترتیب
خوبی تو را کسی می‌بیند که خودش خوب باشد، چون آدمیزاد هر چه در ذات خودش باشد را در دیگران زودتر پیدا می‌کند.️
5.0
روانشناسی فلسفی اثر فرافکنی در روابط قضاوت بر اساس درون خود نشانه های ذات خوب
علوم اعصاب نشان داده نورون‌های آینه‌ای ما رفتار دی...

چرا آدم خوب، خوبی دیگران را زودتر می‌بیند؟:

علوم اعصاب نشان داده نورون‌های آینه‌ای ما رفتار دیگران را در مغزمان شبیه‌سازی می‌کنند. در روانشناسی اجتماعی پدیده‌ای به نام «اثر اجماع کاذب» یعنی تمایل ناخودآگاه به فرافکنی صفات شخصی‌مان روی دیگران. برای همین فرد مهربان نشانه‌های مهربانی را فوری کدگذاری می‌کند، درحالی‌که فرد بدبین فقط نقص‌ها را می‌بیند. این خطای شناختی یک تیغ دولبه است: همان‌قدر که خوبی را پیدا می‌کنی، ممکن است بدی خودت را هم در دیگران ببینی. آیا تا حالا پیش آمده کسی بدی‌ای در تو ببیند که خودش دقیقاً همان را دارد؟

راهکار:

در روانشناسی به این پدیده «فرافکنی» می‌گویند. مغز ما با سوگیریِ «اثر اجماع کاذب» ویژگی‌های خود را به دیگران نسبت می‌دهد. پس هر بار که کسی را قضاوت می‌کنی، یک لحظه بایست و از خود بپرس: «آیا این صفت در من هم هست؟» این توقف ساده می‌تواند تعارض‌هایت را کم کند و خودشناسی را عمیق‌تر.

مشابه ها