وقتی کسی ناشناختهترین بخش وجودت را میخواند:
مارتین بوبر این لحظه را «من-تو» مینامید؛ جایی که دیگری دیگر یک شیء برای استفاده نیست، بلکه هویت تو را از آشفتگی بیرون میکشد. جالب این که در نوروساینس، این پدیده «آینهسازی عصبی» نام دارد: مغز ما فقط وقتی حس انسجام پیدا میکند که بازتابی از خود در چشمان دیگری ببیند. آیا تا به حال حس کردهاید کسی ناشناختهترین بخش وجودتان را میخواند؟
راهکار:
این حس که کسی تو را «بخواند» یعنی هویت تو را تأیید کند، یکی از عمیقترین نیازهای انسانی است. شاید این جمله یادآور همان لحظهای باشد که «من» واقعیات در آینهی نگاه دیگری شکل میگیرد.