نفرین به کسی که نه میمانی و نه میگذری:
یک حقیقت روانشناختی: این دوگانگیِ «نه ماندن و نه رفتن» در روانشناسی به «تضاد دوگانهی نزدیک-دوری» (approach-avoidance conflict) معروفه. جالب اینجاست که وقتی فرد در چنین وضعیتی گیر میکنه، مغز با ترشح دوپامین از عدم قطعیت، وابستگی عمیقتری ایجاد میکنه. شاید بهخاطر همینه که «نفرین» بهجای منطق انتخاب میکنیم. آیا میدونستید این مکانیسم دقیقاً شبیه اعتیاد به قماره؟
راهکار:
این حسِ گیر افتادن رو میتونیم به «تلهی تقویت متناوب» ربط بدیم: وقتی آدم گاهی پاداش میگیره و گاهی نه، مغز معتادِ امیدِ لحظهی بعد میشه. شاید رهایی از این چرخه نیاز به شکستن الگوی پیشبینیناپذیری داره.