احساس پیچیدگی و نفهمیده شدن در روابط:
در نظریه پیچیدگی، سیستمهای ساده قوانین مشخصی دارند، اما سیستمهای پیچیده (مثل انسان) رفتار غیرقابل پیشبینی و ظهور ویژگیهای جدید از تعامل اجزا را نشان میدهند. شاید مشکل «پیچیدگی» نبود، بلکه قرار گرفتن در سیستمی بود که ظرفیت درک این سطح از تعامل را نداشت. آیا این پیچیدگی ذاتی بود یا در تقابل با سادگی اجباری محیط شکل گرفت؟
راهکار:
این احساس، در روانشناسی با مفهوم «تنهایی اگزیستانسیل» مرتبط است؛ احساسی که حتی در کنار دیگران هم ممکن است تجربه شود. شاید تمرکز از «نفهمیده شدن توسط دیگران» به سمت «کشف و پذیرش لایههای درونی خود» تغییر کند.