چیزهایی که نابودت میکنند را نابود کن:
تحقیقات علوم اعصاب نشان میدهد مغز با «نقص زیانگریزی» (Loss Aversion) به داشتههای مضر هم وابسته میشود تا از حس فقدان جلوگیری کند. اما با قطع این وابستگی، سطح کورتیزول کاهش و دوپامین پایدار افزایش مییابد. جالب است بدانید در نوروپلاستیسیتی، همین «نابود کردن» سیناپسهای قدیمی شرطی شده، زمینه رشد مسیرهای عصبی سالمتر را فراهم میکند. 🤔 چه چیزهایی را برای حفظ سلامت روانت باید «نابود» کنی؟
راهکار:
این جمله اشاره به حذف عوامل تخریبکننده دارد. یک قدم عملی: سه چیزی که انرژی و آرامشت را میگیرند بنویس و یکی را که بیشترین آسیب را میزند انتخاب کن. سپس یک اقدام کوچک برای قطع ارتباط با آن انجام بده؛ مثلاً حذف اپلیکیشن مزاحم یا کمتر جواب دادن به یک فرد سمی.