پارادوکس پاکی ذات: نابودی یک ملت:
در روانشناسی اجتماعی پدیدهای به نام «تأثیر اخلاقی» (Moral Licensing) وجود داره: وقتی فردی خودش رو «خالص» و «پاک» میدونه، ناخودآگاه احساس میکنه مجازه رفتارهای مخرب انجام بده چون «نیت پاک» داره. این دقیقاً همان ناسازگاری ست که در جملهات موج میزند: پاکی ذات گاهی قتلعامآمیزترین سلاحها را میتراشد. چرا این تضاد در فرهنگ ما اینقدر نادیده گرفته میشه؟
راهکار:
این جمله رو میشه به تضاد «کمالگرایی» در روانشناسی تعبیر کرد: وقتی فردی بیش از حد به «پاکی» خودش تکیه میکنه، گاهی همون ویژگی باعث انزوا و تخریب روابط میشه. برای خوندن عمیقتر، میتونی به مفهوم «سندرم فرشتهی خبیث» (Dark Empath) سر بزنی.