آزادی فقط یک خواب؟ نگاهی به واقعیت تلخ:
در روانشناسی، پدیدهای به نام «پارادوکس آزادی» وجود دارد: وقتی انسان آزادی مطلق داشته باشد، دچار اضطراب انتخاب میشود و ممکن است به قیدوبندها پناه ببرد. اریک فروم در کتاب «گریز از آزادی» نشان میدهد که بسیاری از مردم به جای تحمل بار آزادی، به استبداد یا همرنگی تن میدهند. شاید خواب دیدن آزادی سادهتر از بیداری در جهانی است که آزادی مسئولیت میآورد. آیا واقعاً آزادی را میخواهیم یا فقط تصویر رمانتیکش را؟
راهکار:
این جمله به تضاد بین آرمان آزادی و واقعیت تلخ اشاره دارد. شاید بتوان نگاه کرد که آزادی مطلق وجود ندارد، اما آزادی نسبی در انتخابهای کوچک روزمره قابل لمس است. مثلاً انتخاب خواندن این متن خود یک اقدام آزادانه است.