موافقت برای سکوت؛ حربهای روانی در گفتگوها:
در روانشناسی به این کار «اجتناب از تضاد» میگویند. پژوهشها نشان میدهد مغز این موافقت ساختگی را مثل یک پاداش پردازش میکند، چون تنش را در لحظه از بین میبرد. اما نکتهٔ جالب: تکرار این استراتژی باعث انباشت خشم خاموش و تحلیل رمق روانی در بلندمدت میشود. در واقع، هر بار که فقط برای ساکت کردن کسی سر تکان میدهیم، یک تکه از صراحتمان را گرو میگذاریم. آیا این یک آتشبس هوشمندانه است یا عقبنشینی تاکتیکی؟
راهکار:
این رفتار را میتوان «سپر احساسی» نامید: نوعی اجتناب از تعارض برای حفظ انرژی ذهنی. شاید به جای آن، دفعهٔ بعد یک «قرار مکالمه» بگذارید و بگویید «نظرت رو شنیدم، الآن نوبت منه». این کار هم احترام میگذارد، هم بحث را متعادل میکند.