اگر کسی جز من برای ماندنت جان داد؛ با او بمان:
بر اساس نظریه مبادله اجتماعی، هر فداکاری (جان دادن) در رابطه یک «بدهی عاطفی» ایجاد میکند که طرف مقابل را ناخودآگاه متعهد میکند؛ مغز برای فرار از ناهماهنگی شناختی، ارزش رابطه را بالاتر برآورد میکند. به این میگویند توجیه تلاش. به همین دلیل گاهی ماندن در رابطهای که دیگری برایت جان داده، بیش از عشق، اسارت روانی است.
راهکار:
گاهی پذیرش فداکاری طرف مقابل، ناخواسته رابطه را به یک بدهی تبدیل میکند. شاید بهتر باشد از او بخواهی برای خودش بماند، نه برای تو. عشق واقعی نیازی به تاوان ندارد.