ارتباط لیاقت و نژاد؛ یک سوال فلسفی:
در روانشناسی، «نظریه اسناد» نشان میدهد ما برای توضیح شکستهای دیگران، به سرعت به عوامل درونی و ثابت مثل «بیلیاقتی» متوسل میشویم، اما برای شکست خودمان عوامل بیرونی را مقصر میدانیم. این مغز ماست که برای صرفهجویی در انرژی، قضاوت میکند. آیا این قضاوت سریع، مانع درک پیچیدگی واقعی زندگی دیگران نمیشود؟
راهکار:
این دیدگاه، ارزش ذاتی انسان را به «نژاد» و ثروت تقلیل میدهد. شاید مفید باشد بپرسیم: آیا معیار واقعی «لیاقت» یک فرد، ثروت خانوادگیاش است یا انتخابها، تلاش و مهربانیاش؟ این بازنگری میتواند نگاه را از یک قضاوت تلخ به یک سوال قدرتمند تغییر دهد.