کسی که حالتو بد کرد، همون خوبت میکنه؟:
این دیالوگ دقیقاً مکانیسم «بازگشت به منبع ناامنی» رو نشون میده. وقتی مغز ما در یه رابطه، دوپامین و استرس رو همزمان تجربه میکنه، مثل معتاد به همون آدم وابسته میشیم. جالبه که مطالعات نوروساینس نشون داده: آدمهایی که توی روابط پرنوسان هستن، فعالیت قشر اوربیتوفرونتال (مرکز تصمیمگیری منطقی) رو کاهش میدن و آمیگدال (مرکز ترس) روشن میمونه. در نتیجه همون فرد آزاردهنده تنها منبع امنیت کاذب میشه. سوالی که باید از خودت بپرسی: آیا واقعاً اون آدم حال خوب رو برمیگردونه، یا این فقط یک چرخه شرطیشده بیوشیمیاییه؟
راهکار:
این جمله به یکی از پیچیدهترین مکانیسمهای روانشناختی به اسم «چرخه بازگشت به منبع درد» اشاره داره. در روابط ناسالم، مغز ما دوپامین و استرس رو همزمان ترشح میکنه و همون کسی که باعث ناراحتیمون شده، به دلیل الگوهای شرطیشده، تنها منبع آرامش هم هست. اگر این حس رو تجربه میکنی، شاید وقتشه از بیرون به رابطه نگاه کنی: آیا واقعاً همون آدم حال خوب رو برمیگردونه، یا فقط عادت به نوسان احساسی داری؟