خودت باش؛ راز آرامش در دنیای پر از مقایسه:
تحقیقات روانشناسی نشان میدهد وقتی مدام شبیه دیگران میشویم، مغز سطح کورتیزول (هورمون استرس) را بالا میبرد و دوپامین (هورمون خوشحالی) کاهش مییابد. جالب اینجاست که حتی میمونهای بزرگ هم وقتی مجبور به تقلید اجباری میشوند، رفتارهای اضطرابی نشان میدهند. اما ابراز هویت واقعی باعث ترشح اکسیتوسین و احساس پیوند عمیقتر با خود میشود. چرا با این همه مدرک علمی، باز هم اکثر ما خود را با دیگران تطبیق میدهیم؟
راهکار:
این جمله بیشتر یک یادآوری است تا سوال. شاید بتوان آن را اینطور بازنویسی کرد: 'خودت باش چون تقلید از بقیه نه تنها خستهکننده است، بلکه اعتمادبهنفست را هم میگیرد. امتحان کن یک روز بدون مقایسه با کسی زندگی کنی.'