حس خیانت و نامردی در این دنیا:
آیا میدونستی مغز انسان وقتی خیانت رو تجربه میکنه، همان نواحی فعال میشن که در درد فیزیکی؟ تحقیقات نشون داده احساس طردشدگی از نظر عصبی معادل شکستگی استخوانه. جالبه که نوکرتم گفتن تو ادبیات فارسی، بازتاب یه قرارداد اجتماعی قدیمیه که وقتی طرف مقابل ازش سوءاستفاده میکنه، اثرش عمیقتر میشه. به نظرتون چرا بعضی از ما هنوز بعد از خیانت، باز هم به دیگران اعتماد میکنیم؟
راهکار:
این حس خیانت، ریشه در یک پارادوکس تکاملی داره: انسانها برای بقا نیاز به اعتماد دارن، اما همون اعتماد، آسیبپذیریشون رو هم بالا میبره. شاید ارزش داره به جای تمرکز روی «نوکرتم» گفتن، الگوی «همپیمانی متقابل» رو تو روابطت بازتعریف کنی.