دل من جای توست؛ چه باشد چه نباشد:
تحقیقات روانشناسی عشق نشون میده که احساس انحصاری بودن عشق (exclusivity) با ترشح دوپامین و اکسی توسین در مغز تقویت میشه. جالب اینجاست که این حس در اوج شیفتگی، فعالیت نواحی حافظه و منطق رو کاهش میده و فرد رو به «سوگیری تأیید عاشقانه» میکشونه. یعنی مغز آگاهانه بقیه گزینهها رو نادیده میگیره تا از 'یکی' بودن لذت ببره. حالا سوال: این انتخاب ناخودآگاه رو چقدر میتونیم آگاهانه مدیریت کنیم؟
راهکار:
این بیت تلخ و شیرین رو میشه از زاویهای دیگه دید: شاید «جای دیگری نبودن» نشانه عمق نیست، بلکه نشونه ترس از دست دادن خود در دیگریِ. عشق واقعی نه با حذف بقیه، که با انتخاب آگاهانه معنا پیدا میکنه. شاید وقتشه بپرسی: این یکی که جاش رو گرفته، کیست؟ خودت یا اون؟