وقتی برای کسی میجنگی و او برنده میشود:
پارادوکس جالبیه: پژوهشهای نوروساینس نشون میده که مغز در زمان «جنگیدن برای یه هدف» دوپامین و اکسیتوسین ترشح میکنه و دقیقاً همون مواد شیمیایی باعث میشه بعد از باخت، احساس سوختگی عمیقتری داشته باشی. این پدیده «ناهماهنگی شناختی» نام داره: هر چی بیشتر برای یه رابطه هزینه کنی، تحمل نابودیش برات سختتره. سوال اینجاست: آیا ارزش داشت که اصلاً بجنگی؟
راهکار:
این حس رو میشه با یه دید روانشناختی قاب کرد: بر اساس «اثر سرمایهگذاری» (Endowment Effect)، هر چی بیشتر برای یه نفر بجنگی، ارزشش برات بالاتر میره و باختش سنگینتر. شاید راه رهایی، جدا کردن ارزش شخص از تلاشهاییست که براش کردی.