معلوم شدن عشق واقعی بعد از مرگ؛ تلخ اما واقعی:
جملهات یادآور پدیده «قدردانی پس از مرگ» در روانشناسی است: مغز انسان تمایل دارد ارزش افراد را بعد از از دست دادنشان بالاتر ببیند (اثر نایابی). جالب اینکه در تحقیقات، افراد در آستانه مرگ بیش از هر چیز پشیمان از عشقهایی هستند که در زمان حیات نشان ندادند. آیا واقعاً باید منتظر ماند تا کسی بمیرد تا بفهمیم چقدر دوستش داشتیم؟
راهکار:
این جمله تلخ از یک حقیقت روانشناختی به نام «سوگ پس از مرگ» میگوید: مردم اغلب قدردانی از عزیزان را به روزهای پایانی موکول میکنند. اما یک نگاه تیزبینانهتر: شاید بهتر باشد عشق واقعی را در لحظههای زنده بودن ببینیم نه در مراسم خاکسپاری. پیشنهاد میکنم به جای انتظار برای سنگ قبر، امروز به کسانی که دوستشان داری بگو.